2014. július 7., hétfő

A generátor

Szervízkönyv, szakirodalom.....(könyv 152. oldalától)

GENERÁTOR [2]
A villamos-töltőrendszer integrált, IC szabályozós felépítésű. A rendszer villamos kapcsolását a R:3. ábra szemlélteti. A generátorba van beépítve az elektronikus feszültségszabályozó. A generátor feszültsége nem állítható.A generátor forgórészcsapágyai önkenők, szükségtelen az időszakos kenés. Két kefe viszi át az áramot a két csúszógyűrűn keresztül a forgórészen levő gerjesztőtekercshez. Az állórész-tekercsekhez 6 diódát magában foglaló egyenirányító hídkapcsolás csatlakozik, ami az állórész váltakozó feszültségét egyenfeszültséggé alakítja, és ez a feszültség jelenik meg a generátor kapcsain. A semleges diódák a
semleges pontnál fellépő feszültségfunkciót alakítják át egyenárammá, növelve a generátor kimeneti áramát. A szabályozóba szerelt kondenzátor a nagy feszültségtől védi a diódákat és elnyeli a rádiózavarokat.
A generátor szerkezetét a R:4. ábra mutatja.


Műszaki adatok:
Névleges feszültség :12V
Min. kimenő áram :50A(13,5V-nál)** 1,6 L-es motornál 55A
Megengedett max. fordulatszám 18.000 ford./min.
Üresjárási fordulatszám 1100ford./min.
Szabályozott feszültségtartomány 14,2-14,8 V (min. 5000/min.-nél 10 A)

Le- és felszerelés
• Vegye le a negatív akkumulátorkábelt.
• Kapcsolja szét a "B" kivezetést és a csatlakozót.
• Szerelje le a szíjfeszítő kart és vegye le a szíjat.
• Távolítsa el a rögzítőcsavart és az anyát, majd vegye ki
a generátort.
• A felszerelés a leszerelés fordított sorrendjében történik, a hajtószíj előírás szerinti megfeszítésével. Új hajtószíj felszerelésekor a behajlás 5-7 mm legyen.

Szétszerelés
• Dugókulccsal ellentartva a tengelyt, csavarja le a szíjtárcsaanyát, és húzza le a szíjtárcsát.
• Szerelje le a "B" kivezetés anyáját és a szigetelőt.
• Vegye ki a 3 csavart, és vegye le a hátsó zárófedelet.
• Szerelje ki a 2 csavart, és húzza ki a kefetartót.
• Szerelje ki a 3 csavart, és vegye le az IC-szabályozót.
• Vegye ki a 4 csavart, nyújtsa meg az állórész tekercsvezetéket, és vegye ki az egyenirányítót.
• Szerelje ki a hátsó ház csavarjait és az anyákat, majd hajtsa ki a hátsó házat a forgórésztengelyének gumikalapáccsal történő gyenge ütögetésével.
• Válassza szét a hátsó házat és a forgórészt gumikalapáccsal történő gyenge ütögetéssel.
• Vegye le a házcsapágyat csapágylehúzó segítségével.
• Vegye ki a 4 csavart, a támasztólapot, majd hajtsa ki a hajtásoldali csapágyat.
• Ha szükséges, szerelje ki a tőcsavarokat és húzza ki az állórészt.

Összeszerelés
A szétszerelés előtt tapasztalt hibajelenség és a szétszerelés után elvégzett ellenőrzés során talált hiba alapján készítse elő a cserealkatrészeket, és szerelje össze a generátort a szétszerelés fordított sorrendjében.

Ellenőrző vizsgálatok
Gerjesztőtekercs ellenállása: 2,8-3,0 ohm.
A gerjesztőtekercs szigetelését az R:6., folytonosságát a R:7. ábra szerint ellenőrizze.


EGYENIRÁNYÍTÓ
Kiloohm méréshatárú ellenállásmérővel ellenőrizze a "B" kivezetés és a földelés közötti folytonosságot. Az egyik vizsgálószondát helyezze a "B" kivezetésre, a másikat a földelésre, majd cserélje fel a két szondát (R:8. ábra). Csak az egyik irányban szabad folytonosságnak lennie, a másik irányban az ellenállás végtelen. Ha nem így van, akkor cserélje ki az egyenirányító egységet. Ne használjon 500 voltnál nagyobb feszültséggel működő műszert az egyenirányító vizsgálatához, mert a diódák megsérülhetnek.
Kondenzátor kapacitás: 0,5 uF
Minimális kefehosszúság: 4,5 mm (R:9. ábra)





És akkor az életben!
Már most leszögezném ismét a sok elmebeteg, kibaszottul hozzá értő embernek!!
FINGOM SINCS A DOLGOKRÓL, de így lehet tanulni!! És vannak akik még annyit se tudnak mint Én. Tehát ha valamit rosszul írtam, csináltam - akkor NORMÁL hangnemű, segítő szándékú tippeket, tanácsokat örömmel fogadok, és ide be is teszem!

Szóval az életben a generátort ugye a vezérlés oldalon találod, vagyis egész pontosan az olajnívó pálca mögött és így néz ki kiszerelve:

A csatlakozók:

És a felfogatás pontok:
2 helyen rögzül.....
Az egyik a hüvelyk ujjam alatti csavar és a 2-es pont. (mivel nem néztem meg alulról, így nem tudom hogy ott egy átmenő csavar van, vagy még elől is egy külön csavar fogja.

Esetemben ez azért volt fontos, mert ugye életemben nem volt még swiftem, és még sose néztem meg, hogy mit, hogy merre. Szerintem alig van olyan ember, aki hamarabb értett a swifthez, mint hogy lett volna neki.
Szóval ugye pár napja írtam, hogy zizzzzzzzeg, mint egy orvosi fogfúró.
Mivel ugye sok ember, sok szakmával dolgozik nálunk, így az egyik kollégám autószerelő- így kisétáltunk a kocsihoz és megszakértette.
No most ugye hogy is kell beállítani a szíjat?

A véleménye:
A generátornak semmi baja......
A szíj viszont KIBASZOTT szoros...... így akkor lazítsunk rajta.
Ki kell lazítani alapban a fentebbi kép 1-es és a 2-esen csavarját.
Ekkor lehet picit magunk felé húzni. És már kész is.
Csavarokat meghúzni és ennyi......

Nekem ami érdekes.....
Eddig a kis V mérőm 14,2V-ot mutatott.
Most ez 14,1-re változott...... Hogy miért??? No ez most nekem talány.
A kolléga hirtelen arra tippelt, hogy mivel feszült az egész a tengely jobban nekifeküdhetett a szénkefének.
(17-es számú alaktrész, és az R9-es ábra szerint MINIMUM 4,5mm lehet.)

Az tény, hogy nincs ZIZZZZZZZZZZgés....



Most pedig a nagy kérdés még hátravan...... MILYEN IS A SZÍJ????
Azt már olvastam, hogy ha netán elszakadna, akkor nincs nagy gond. Óvatosan le lehet még jutni egy benzinkútra, alkatrészboltba. Én ezt nem szeretném megkockáztatni, hiszen mi van ha hétvége van? manapság a kutakon már nincs sok minden...de 180km-re vagyok....haza kellene jutni.
Mivel a szerelés ebben az esetben egy nagyon laza 20-30 perc alatt megvan 2 cigivel együtt, így általában szeretek tutira menni. Tehát szerzek egy szíjat és megy be a túlélő csomagba. Szerszámok meg mindig vannak nálam akár kocsi, akár motor:-)))

Egy dolgot kell megnézned!! Hogy neked hány bordás szíj kell!!???
A tartalék generátoron 3 bordás a tárcsa...... Most hogy a kocsiba mennyi van az nekem is passz.... ezt meg kell néznem. Illetve a hosszt.....
De írják is:
"Suzuki Swift generátor, vízpumpa laposszíj. Minden 1.0-1.3-as típushoz amiben nincs kormányszervó. 815mm hosszú, 4 hosszanti bordás szíj.1996-1997 után tól változtatták 4 bordásra.(előtte 3 bordás volt) (tehát nekem a tartalék generátor eleve régebbi mint a kocsi maga.....Ezt se tudtam eddig:-)Ez nem derül ki sem az alváz sem a motorszámból. Le kell ellenőrizni"

Bárdinál a 3 fogasok.... 1200-2800ft közt mozog...... de persze van 4 fogas is.

Szóval ezt be kell szereznem, és eltennem. (2014.07.10.-én megtörtént)
Hiszen ha elszakad???
a., Nincs vízszivattyú....
b., nincs töltés.... és így addig megy a kocsi, amíg az akku bírja. És ez nem sok....

Persze aki sok filmet nézet:-))))
A barátnőről letépi a harisnyát.....jó erősen rátekeri, lecsomózza és mehet:-)))

"
Ha az ékszíj elszakadt, a gépkocsival azonnal álljunk le, a motort kapcsoljuk ki. Ellenkező esetben a motor túlmelegedhet. Ha nincs tartalék ékszíjunk, ideiglenesen helyettesíthetjük erős kötéllel vagy harisnyanadrággal is. A jó szorosan felhelyezett idegen anyaggal több kilométert megtehetünk. (Tausz György)
Ha az ékszíj laza, csúszik, feltétlenül állítsunk rajta mivel a motor kifogástalan működése szempontjából az ékszíj helyes feszessége rendkívül fontos. Az ékszíj feszessége akkor megfelelő, ha a leghosszabb részén hüvelykujjunkkal 1 cm-re be tudjuk nyomni. A túlfeszített ékszíj sem jó, mert tönkreteszi a szivattyútengelyt és a csapágyakat. (Tausz György)"



És hogy honnan lehet még harisnya????
A profik így csinálják:-)))

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése