2015. február 14., szombat

Lambda és nem labda:-))

A hirtelen megugrott fogyasztásra ugye ismét kapott az agyam egy kis agyalni valót:-))

Elsőre is tegnap ugye vettem egy új légszűrőt.
Ma tankoltam is egyet, hogy tényleges legyen a fogyasztást (ahogy szoktam)
Szerencsére a 9,6L leesett 8,79-re.
Nem sok....de 100km-en ez 8dl......400km-en már 3,2L!!


A következő meglátás és olvasat alapján a lambda-szonda is tud érdekes dolgokat művelni - illetve még olvasni a megdöglő szívatókról is, ami van hogy soha többé....van hogy 20-30perc múlva...és a normál a pár perc alatti lezárás.

A szívatót könnyen észrevenni......
Kezdetnek is rohadt magas alapjárat (2000-2500/p)....és 5 perc után még mindig magas.
Nekem a kemény mínuszba is 1700volt a kezdés, de olyan 5 perc múlva lement 800-1000 közé.
Tehát a szívatóm jó

A Lambda-szonda??
Mindenhol írják, hogy bezony az is egy kopó alkatrész!!!
Egy oldal 100.000km-ert, a másik oldal 160-170.000km-ert ír, amíg megbízhatóan használható.
A kollégám mondta is, hogy az fájni fog, mert baszott drága. 30-40-50.000ft is lehet. Nem akartam elhinni......
Persze ilyen is van......

Gyorsan rákerestem.....hát szerencsére nem:-) Amiket találtam (pl. Bárdiba) 10-19.000ft közt van. De pl. a Bosch, Denso is 10-12.000ft..... persze kiderült, hogy ezek nem jók nekem:-(((
De van azért olcsóbb is
Ez 21.000ft. És ha van rajta 30-40% kedvezmény akkor már csak ~14-16.000ft (szerencsére)




Egy csóka mutatott egy lambda-szonda (forrás:Bosch) reklámanyagot , amibe elég részletesen le van írva minden, a hibajelek.....stb.

Így meg is néztem.
A csatlakozó és a kábelek sértetlenek..... ez azért fontos, mert itt mindenhol azt írták, hogy azonnal cserés.
Szóval egyenlőre nem kell cserélni.......
De ezzel is ugye ismeretségekre tettem szert:-))






Egyéb jó dolgok.
MAGNUMTUNING.HU oldalról:
http://www.magnumtuning.hu/hu/termek_elmelet/gyari_erteku_lambda-szonda1

Gyári értékű Lambda-szonda

A lambda-szonda, szakmai nevén oxigén-szenzor, a gépkocsi befecskendező rendszerének egyik legfontosabb érzékelője. Gyújtógyertyára emlékeztet, és a kipufogócsőbe építve található, típustól függően a katalizátor házába, az elé, vagy elé és mögé iker-szonda kombinációval. Feladata a kipufogógáz oxigéntartalmának mérése, s a mért jelek eljuttatása a motorvezérlő egység (ECU) felé. A l-szonda kerámiatestének csúcsa platina-bevonattal van ellátva, és fémház védi.
Click to ENLARGE!

A bevonattal ellátott kerámiatest külső felülete közvetlenül érintkezik a kipufogógázban levő oxigénnel, a belsejébe pedig a külső levegőből jut oxigén. E két pont oxigéntartalma közötti potenciál-különbség a l-szondában feszültségváltozást mutat, mely pillanatnyi értéke (mikrosecundumonként) 0 és 1 V, más esetben 0 és 3 V közötti, rendkívül gyorsan változó feszültségértéket mutat. Ha a feszültség alacsony, ez magas oxigéntartalmat és szegény keveréket jelez, illetve fordítva, ha alacsony, dús keverékre utal. Az információt a szonda elküldi a gépkocsi elektromos vezérlőegységének, amely folyamatosan ennek megfelelő módon szabályozza az üzemanyag/levegő keveréket és a gyújtást.
A szonda működésének elengedhetetlen feltétele, hogy 250-350 °C-ra melegedjen fel. Amíg ez be nem következik, a gépkocsi elektromos vezérlőegysége
"szabályozatlanul" üzemelne, és az üzemanyag/levegő keveréket előre meghatározott értékek szerint állítaná be.
Az üzemi hőmérséklet mielőbbi elérése érdekében olyan típusoknál, ahol a melegedés lassabb, a l-szondákat beépített fűtőszál melegíti. Ezeket a szondákat a vezetékeik számáról lehet megismerni: a három vezetékeseknél az egyik a feszültség jel, a másik kettő a fűtést biztosítja; négy vezeték esetén a feszültséget - a zavaró jelek elkerülése érdekében nem a gépjármű karosszériáján keresztül (test) vezetik a computerbe, hanem külön negatív szálon.
A szondát az ólomvegyületek, az olaj, a szilikon és a fagyálló károsíthatja. A katalizátorhoz hasonlóan a l-szondát is tönkreteheti a motor hibás vagy nem rendeltetésszerű működése (gyújtáskimaradás, "beugratással" indítás stb.) Motoradalék okozta szilikon-szennyeződésre utal, ha a szondán fehér filmréteget látunk. Sötét, kormos bevonatot túl dús keverék, a motor rossz állapota, túlzott olajfogyasztása okozhat.
Hogyan észleljük lambda-szonda meghibásodását?

  • A gépkocsi időnként megtorpan, különösen hideg körülmények között, majd hirtelen elindul.
  • A motor, terhelés alatt rángat, hullámzik.
  • Túl magas a fogyasztás.
  • A kibocsátás jóval a megengedett feletti.
  • A motor-kontroll lámpa bizonyos időre kigyullad, majd bizonyos típusoknál, ahol ez lehetséges - elalszik.
  • A kipufogóból rossz szagú, tojásra emlékeztető gáz jön ki.
Ha a lambda-szondán bármilyen kezdődő minőségromlást észlelünk, cseréltessük ki! A hibás lambda-szonda potenciális veszélyt jelent a katalizátorra, idővel tönkreteheti azt.
A szonda cseréjekor szükséges a gépjármű átvizsgálása is, hogy megszüntethessük a szonda meghibásodásához vezető problémát!
Tanács:
  • A lambda-szonda megfelelő értékeit, és ne csak a hibakódját a szervizelés alkalmával ellenőriztessük, mivel nem minden computer hibavisszajelző rendszere mutatja ki a rossz értékeket adó érzékelő hibáját.
  • A szervizben, ha mód van rá, kérjünk diagramos tesztet is, mivel lehetséges, hogy az adott értékek megfelelőek, de az időbeli lefolyás az elhasználódott szonda miatt lassú, s ez csak ily módon szűrhető ki.
  • 100.000 km megtétele után mindenképpen cseréljük ki a l-szondát, mivel a kerámiabetét élettartama korlátozott, és egy esetleges katalizátor meghibásodás, vagy a többletfogyasztás, mely ilyen esetben jelentős, többe kerül, mint maga a szonda.
Feladata a kipufogógáz oxigéntartalmának mérése, s a mért jelek eljuttatása a motorvezérlő egység (ECU) felé, mely a jelek alapján állapítja meg a befecskendezett tüzelőanyag értékeit.
A HAGYOMÁNYOS LAMBDA-SZONDA BEÉPÍTÉSE:
SZÍNKIOSZTÁS:
          1 vezetékes változat:
          Használjuk csak a fekete szálat, a többit vágjuk le!2 vezetékes változat:
          Használjuk csak a fekete (jel) és a szürke (test) szálat, a többit vágjuk le!
          3 vezetékes változat:
          Használjuk csak a fekete (jel) és a 2 fehér (fûtés) szálat, a sárgát vágjuk le! A fehér szálak sorrendje mindegy!
          4 vezetékes változat:
          A fekete szál a jel, a sárga a test, a 2 fehér pedig a fûtés (sorrendjük mindegy)

        • Csavarjuk ki a régi alkatrészt!
        • Vágjuk el ennek a kábelkötegét, és a csatlakozóját használjuk fel a következő lépcsőben!
        • Ellenőrizzük a színeket és vezetékfunkciókat a Magnum és az autó gyári leírásában is!
        • Csatalkoztassuk a megfelelő színű szálakat!
        • Szigeteljük le a csatlkozásokat a zsugorcső vagy más szigetelő szalag segítségével!
        • A teljes kábelköteget is szigeteljük le!
        • Csavarjuk vissza a helyére a szondát a zsírzó kupak levétele után!
        • Dugjuk össze a gyári csatlakozókat!

        Nincsenek megjegyzések:

        Megjegyzés küldése